| | |Menu główne

Jak wirtualna rzeczywistość wspomaga projektowanie BIM

Podczas projektowania szpitala, często wymagane jest stworzenie fizycznych modeli niektórych pomieszczeń, ponieważ funkcjonalne skonfigurowanie wszystkich elementów takich jak: sale operacyjne, sala chorych oraz innej infrastruktury szpitalnej tak, aby na małej powierzchni zapewnić sprawnie działający ekosystem wymaga przeprowadzenia praktycznych testów. Jednakże tworzenie takich fizycznych prototypów jest czasochłonne i kosztowne, a wykrycie potencjalnych błędów wymagających przeróbek w trakcie budowy zwiększa koszty i powoduje opóźnienia.

Przed takim wyzwaniem stanęła firma Layton Construction rozpoczynając prace projektowe nad centrum medycznym o powierzchni blisko 45000 metrów kwadratowych i pojemności 280 łóżek, które miało zostać zbudowane we Florencji w stanie Alabama (USA). Wiązałoby się to ze stworzeniem 20 fizycznych modeli pomieszczeń i prognozowane koszty takiego procesu wyniosłyby ok. 250000 USD. W związku z tym firma Layton postanowiła zmienić podejście do tematu poprzez stworzenie realistycznych modeli 3D projektowanych pomieszczeń, a następnie przeprowadzić konsultacje projektu z inwestorem i przyszłymi użytkownikami (lekarzami, pielęgniarkami i personelem medycznym) za pomocą gogli VR. Założenie było proste: dzięki wirtualnej rzeczywistości uda się uzyskać rzeczywisty kontekst układu pomieszczeń i przetestować funkcjonalność obiektu unikając przy okazji kosztów powstania fizycznego prototypu.

Wirtualne lobby.
Żródło: Layton Construction

Wirtualny model sali operacyjnej.
Źródło: Layton Construction

Wszystko przebiegło zgodnie z założeniami. Koszt stworzenia makiet został zredukowany o 90 procent, a informacje zwrotne z wizualizacji pomogły szybko wprowadzać niezbędne zmiany w projekcie, natomiast ostateczne dokumentacja techniczna umożliwiająca rozpoczęcie prac została wykonana 2 miesiące wcześniej niż było to planowane.

W czasie prac projektowych utworzono 20 wirtualnych makiet. Cały proces projektowy przebiegał w myśl idei BIM. Najpierw prace rozpoczęły się w Autodesk Revit, potem wyniki zostały przeniesione poprzez Autodesk 3ds Max do Stingray’a. Kiedy powstał wirtualny szkielet budynku nastąpił proces „uzbrajania” w wirtualne modele łóżek, lamp i innej niezbędnej aparatury dostarczone przez ich producentów. Następnie cały wirtualny model za pomocą systemu HTC VIVE udostępniono do testów przyszłym użytkownikom. Na końcu do projektu wprowadzono niezbędne poprawki z uwag dostarczonych przez testerów.

Ostatecznie można stwierdzić, że makiety VR okazały się bardzo skuteczne, a przyszli użytkownicy dostarczyli cenne informacje zwrotne, dzięki którym potencjalne problemy zostały wykryte i poprawione nim ruszył proces budowy.

Proces testów przez potencjalnych użytkowników.
Źródło: Layton Construction

Ostateczne rozłożenie elementów w projekcie
Źródło: Layton Construction

Żródło: https://www.autodesk.com/redshift/vr-construction/